donderdag 21 december 2017

Hoe ik een beetje vrek werd - en dat behoorlijk veel tijd en irritatie kost

Ik ben, correctie, ik was nooit iemand die echt op voordeeltjes uit was. Bovendien vertrouwde ik de medemens en keek ook bonnetjes niet of niet goed na. Het zal wel kloppen, dacht ik, en anders mis ik dat laatste kwartje ook niet echt. 

En toen bleek 2017 desastreus voor mijn financiën. Daarover een later blogje. (Gelukkig heb ik een man die de hypotheek, gaslichtwater en de boodschappen betalen kan zodat ik niet bij het Leger des Heils hoef aan te kloppen, maar mijn privé uitgaven staan momenteel echt even op een heel erg laag pitje.) Geen nieuwe kleding, dus. Die cappuccino met taart met vriendin kan er nog af maar mijn laarzen moeten nog een jaartje mee. Dat festival in mei leek leuk, maar heb de kaartjes weer uit mijn mandje gehaald toen ik alle bijkomende kosten (reserveren, parkeren, oppas en de prijs voor de eet-en-drink-muntjes in mijn achterhoofd) erbij optelde. Het was het me toch niet waard.

Mijn mindset is inmiddels helemaal aangepast: ik kijk minder in winkels on-line en ga zelden naar het centrum om zomaar te winkelen. Ik koop alleen wat ik van plan was en nodig denk te hebben. Eigenlijk verbazend eenvoudig, vind ik. Ik wil niet eens meer anders. Pas als dochter mee is en heel verliefd naar een of ander onbenullige frutsel van een paar euro bij de Xenos staat te staren heb ik moeite te kiezen tussen enthousiast meedoen en het voor haar te kopen of te gaan zeiken over geld en milieu en watmoetjeereigenlijkmee. (En áls ik dan aanbied het voor haar te kopen zegt ze meestal toch nee!) 

Los van keuzes maken tussen wel en niet kopen, probeer ik ook als ik iets koop op te letten wat dan, en waar. Ik speur naar aanbiedingen en kortingsbonnen. Ik verzilver vouchers die ik anders vergeten zou zijn. Ben een stuk kritischer over prijs-kwalititeit verhoudingen zeg maar en merk dat een rondje zoeken je vaak voor hetzelfde artikel heel veel verschillende prijzen oplevert. 

Zo wil ik graag met een vriendin naar de sauna binnenkort. Een dag geprikt in beider agenda's, op internet gezocht naar een fijne sauna én een goede aanbieding. We vonden er een bij Social Deal. Ziel aan de duivel verkocht eh, persoonlijke gegevens ingevoerd, en deal gekocht. Ik bestel, betaal, en probeer te reserveren, dat moest dan via de website van de sauna zelf. Geklungel vouchernummers die niet kloppen en sites die niet lekker werken. Ben ik er bijna, zegt ie: Error! Aanbieding niet geldig op die dag. Wel potv... Weer een telefoontje naar Social Deal, omdat de voorwaarden op beide sites nogal van elkaar afweken. Ze stelden me gelukkig in het gelijk en het geld wordt nu teruggestort, binnen 5 dagen. Maar dat was dus weer een uur verspild en 5 dagen rente op 30 euro (haha) misgelopen. Irritatie.

Het mooiste was: even later op de site van die sauna zelf zie ik een ándere actie, met deze datum nog wél beschikbaar. Dus ik reserveer weer. Zie ik pas in de bevestigingsmail dat er een "weekendtoeslag" wordt berekend? Het staat wel ergens op de site ja, maar goed verstopt. 

Normaal was me dat niet opgevallen, maar ja, nu ik op de centen zit dus wel. En dat irriteert eigenlijk best wel: hoe er op meer of minder slinkse wijze overal kleine bedragen uit je zak worden geklopt. Toeslagje hier, administratiekosten daar. Dat een vakantieaanbieding van 500 euro opeens na boeken het dubbele kost, dat wist ik al. Maar kennelijk geldt dat voor veel meer. 

Een ander fenomeen nu ik op zwart zaad zit: ik controleer opeens driedubbel. Of de rekeningen die ik stuur wel betaald worden, het wisselgeld klopt en of het geld van geretourneerde pakjes (ik koop nog wel kleding voor de kinderen en stuur zo mogelijk nog meer terug!) of geannuleerde verkopen wel netjes wordt teruggestort. Ik kan je vertellen, je hebt er een dagtaak aan. Maar het levert wel wat op. Vanmorgen een tientje wisselgeld dat ik dankzij mijn oplettendheid bij de HEMA toch nog terugkreeg, en twee facturen (45 dagen betaaltermijn! inmiddels verstreken) waar ik mails achterna heb moeten sturen. "Er was even iets verkeerd gegaan, we maken het direct in orde". Fijn. Maar wat zou er gebeuren als je er niet zelf op let, vraag ik me dan af. 

2 opmerkingen:

  1. Ik ben van het principe dat geld moet rollen, ze hebben het niet voor niets rond gemaakt. ;-)
    Zonder gekheid: soms moet je gewoon even opletten op je uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon verstandig om even de touwtjes aan te trekken als dat nodig is, niets mis mee hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Zon gezocht

Half negen, ik zit bovenop mijn zolderkamertje. De zakelijke tekst die ik onderhanden heb wil niet vlotten. Ik kan me niet concentreren. De ...