zondag 6 augustus 2017

Zes weken vakantie is best wel erg lang voor een mama....

Zes weken lang vrij zijn, thuis, met twee puberachtige pubers en een verveeld HB kind die zelf geen initiatieven neemt maar wél verwacht of in ieder geval nodig heeft dat er iets gebeurt. Wat zal ik er van zeggen. Bij vlagen gaat het prima, maar soms erger ik me helemaal kapot. En ben ik doodop van het trekken aan allerlei dode paarden om er nog wat anders dan alleen schermtijd in deze vakantie van te maken.

Ik zelf kan niet zo goed tegen niets doen. En nog slechter tegen mensen in mijn omgeving die uitgebreid in mijn persoonlijke ruimte niets liggen te doen terwijl er nog zoveel te ontdekken/doen/leren/maken/... is. Ik erger me dus aan de pubers en aan man maar maak me het meest druk om de kleine. De achtjarige verveelt zich de tandjes, al geeft hij dat niet toe en onderneemt zelf geen actie. Zijn gedrag wordt er niet makkelijker op. Helaas zijn er nu even geen vriendjes die opgetrommeld kunnen worden., alles moet van ons - van mij - komen. Dus probeer ik af en toe de familie te mobiliseren. "Kom jongens, uit bed, we gaan naar een museum!", roep ik dan om tien uur 's ochtends.

Haha, kansloos. Oke. Dat heeft deze kersverse (puber)mama inmiddels geleerd. Pubers vinden a. alles saai,  en b. willen 's ochtends niet uit bed (en c. 's avonds er niet in). Dat moet tactischer aangepakt. Net als bij peuterpubers even de juiste snaar weten te raken of soms gewoon doorduwen. Want áls we eenmaal op stap zijn is het meestal leuk, voor iedereen. Hoewel ook het leeftijdsverschil van 6 jaar best meespeelt. De kleine werd niet echt vrolijk wordt van de vitrines in museum Volkenkunde en de groten willen niet meer naar de ballenbak. Maar meestal wisselen we af en doet iedereen gewoon braaf mee. Zeker als er ijs, patat, cupcake of pizza in het vooruitzicht wordt gesteld. Zwemmen vinden ze allemaal op zijn tijd nog heel erg leuk. En de dag er op mag er dan wel weer ge-gamed en tv gekeken worden, desnoods de hele dag. Doe ik mijn eigen ding wel.

Ik spreek zo veel mogelijk af met andere ouders, moeders van kinderen in dezelfde leeftijd. Desnoods met alleen de jongste en leeftijdsgenootjes, laten we de pubers aan hun puberlot over. En soms dwing ik de pubers met de kleine te spelen (eerst trampoline met je broer, pas daarna weer gamen). Maar dan nog. Een lief familielid waar hij even zou mogen logeren, een paar dagen bso per week of nog een week ergens een of ander kamp zou meer dan welkom zijn. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom het buiten de zomervakantie altijd zo druk is met alles op school en clubjesgebied tegelijk en in de zomervakantie er opeens helemaal niets meer te doen is, als je niet weggaat?

Of, voor een volgende keer, misschien had ik ze alledrie tegelijk moeten krijgen zodat ze in ieder geval of met zijn drie lekker veel herrie/ruzie/lol zouden maken óf met zijn drie alleen maar willen uitslapen en schermen...

Hoe deden jullie dat?

9 opmerkingen:

  1. Nou, ik heb er maar eentje, dus dat is makkelijk ;) Maar desondanks vind ik ook dat de vakantie wel weer lang genoeg heeft geduurd hoor. ;) Gewoon even je eigen ding doen, eigen structuur etc, dat is na 6 weken vakantie toch ook wel weer heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had er 3 (ruim) binnen 4 jaar tijd, die amuseerden zich prima samen. Maakten ook ruzie op zijn tijd, verveelden zich vaak genoeg, en puberen zo ongeveer tegelijkertijd. Dus ook niet altijd pais en vree hier hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ai, ja dat klinkt pittig. Verplicht met elkaar spelen lijkt me didactisch prima af en toe!
    Hier idd een weekje op dagkamp, en net weggebracht voor een klein weekje met oma. Dan nog de gezinsvakantie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet je echt zeker dat je geen camera hier in huis hebt opgehangen en stiekem mijn verhaal opschrijft :( :D Ik moet af en toe aan 5 dooie paarden trekken en dan ook nog de pup erbij die ook nog loops is geworden voor de eerste keer.. Oh joy, die vakantie! Nou ja, in ieder geval geen wekker en geen broodtrommels. Laten we daar maar van genieten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik draag mijn meisje een week over aan haar tante.
    En de laatste week van de vakantie drie dagen BSO.

    Over een paar jaar een kamp, denk ik.

    Ik kan haar echt niet 6 weken thuis hebben. Ik moet werken. Zoals veel.ouders volgens mij?

    Hoe zit t eigenlijk met pappalien?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik voel met je frustratie mee. Die beeldschermen hebben zo'n enorme aantrekkingskracht! Het is geen wonder dat er ouders zo op gebrand zijn om kinderen zonder schermen op te laten groeien. Maar dan denk ik weer: ik keek zelf ook graag tv en de man heeft naar eigen zeggen heel veel Mario games gespeeld. En hij las ook nog eens veel boeken, dus het verbaasd me als hij mij zijn herinneringen vertelt die zich buitenshuis afspelen.
    Mijn dochters zijn ook met geen stok de deur uit te krijgen. Terwijl ze hier veilig naar buiten kunnen en een speeltuin vlakbij is. Er wonen ook nog eens 5 klasgenootjes in de straat (tis wel een lange straat, dat geef ik toe) en eentje heeft zelfs een kitten, maar zelfs dat kan ze er nog niet toe bewegen om langs te gaan. Ze helpen liever mij in huis. Of verdwijnen opeens naar kun kamer met de ipad. Ik snap daar niks van. Ze hebben het thuis veel goed volgens mij. Snap soms ook niet dat die kinderen elkaar niet opzoeken. Want de klasgenootjes zitten ook thuis en sommige vervelen zich ook. Hoewel ik niet de indruk heb dat onze dochters zich vervelen. We zijn ook nog niet op vakantie geweest, dat zal ook verschil maken (regio noord).
    Zijn de pubers al oud genoeg om vertier met een vakantiebaantje te hebben?
    Opa en oma? Is dat nog een optie? Of ooms en tantes? Of een game café? Dat doet mijn neefje, ontmoet ie tenminste nog anderen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lastig hoor. Ik heb mijn kinderen eigenlijk nooit echt vermaakt. Ze moeten zichzelf maar bezig houden en dat doen ze best heel goed gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik moet van die 6 weken er 3 gewoon werken en dan zijn er 2 tot 2,5 dag BSO voor Zoon. Dat scheelt echt enorm in de vervelerij, want daar doen ze van alles en als je dan een dagje samen thuis bent is dat ook wel weer leuk. Nog 3,5 week en dan begint school weer, dus ik geniet nog even van de trommelloze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Hoe kom je de donkere dagen voor kerst door?

De donkere dagen voor kerst zijn weer aangebroken, ik ben van de leg. Om zes uur, soms half zes klaarwakker en vol met plannen. Helaas slaap...