zondag 27 augustus 2017

Welke muziek wil(de) jij op je bruiloft?

We mochten geen versterkers op de locatie, maar er stond een piano en er was een collega die al jaren geweldig speelt. Ook hadden we een neef die prachtig (Spaans) gitaar speelt. Beiden mochten een half uurtje doen, maar helaas bleek de gitaar niet te horen door al het rumoer. Zelf niet met mini-versterkertje. De piano, met Theme van Pirates of the Caribean en iets van Queen en wat ragtime, was wel geslaagd.

Daarnaast hadden we een uur of 7 die we zelf mochten opvullen met onze eigen mp3-tjes. De man (ha, nu mag ik hem écht zo noemen) en ik hebben heel wat moeite gedaan om al onze favoriete nummers terug te brengen tot een lijstje van ieder 3 en een half uur. Dat was even een uitzoekerij, en het heeft manlief heel wat pijn aan zijn hart gekost omdat hij moest snoeien in zijn favoriete nummers aller tijden en hij geen keuzes kon maken, maar het is gelukt. Ik zelf leverde wat songs met jeugdsentiment (U2, Simple Minds) in om de lijst nog wat vrolijker en zomerser te laten klinken, met de Bueno Vista Social Club en Bob Marley.

We leverden dus uitendelijk 7 uur aan geweldige mp3's aan met wat wij dachten dat goede achtergrondmuziek zou zijn.

Ergens aan het einde van de middagborrel vroeg ik me af hoe het eigenlijk met de muziek zat. Ik was zó druk geweest dat het me niet was opgevallen. Ik luisterde en hoorde, eh, niets? Niets herkenbaars. Waar bleven mijn (en, vooruit dan, man's) favorieten??

Ten eerste: het was te veel herrie met al het gepraat, bleek, de muziek kwam er nauwelijks bovenuit. (En daarna schijnt het nog zachter gezet te zijn omdat één van de gasten het kennelijk wel hoorde en zijn prikkelgevoelige hersenen daar kennelijk niet tegen konden). Ten tweede: áls we al wat hoorden, dan was het dat ene nummer van Total Touch (ha, dus toch wat jeugdsentiment).  En dat is één keer leuk, maar niet de hele tijd.

Later bleek: de "random" functie werkte niet helemaal helemaal niet goed. Van de enorme lijst met mp3 werden er 4 nummers voortdurend herhaald. Vraag me niet waarom. Kennelijk is toen ook de volumeknop nog verder naar beneden gegaan.

Nu, een week later, thuis, heb ik de lijst  (mijn lijst, die van de man maar heel gedoseerd...) op mijn telefoon gezet en nu luister ik er naar in de auto of als ik even in de tuin zit te niksen. En jongens, jongens, wat een héérlijke muziek. Echt voor een vrolijk zonnig feestje als je lekker op een terras een biertje aan het drinken bent met aardige mensen om je heen.

Manu Chao, Megustas Tu bijvoorbeeld. Of wat te denken van Hey There Delilah, Sunshine in a Bag,
Chef's SpecialRoad Trippin' (en de rest van de Chili Peppers..) , Julia van der Toorn, The Beatles met Blackbird, The Stones met Paint it Black, de onvermijdelijke Earrings, Queen, (en meer nummers die wij van onze oudere broers en zussen hebben meegekregen..), Lenny Kravitz, Madness (omdat we natuurlijk wel rare betà's ende computernerds waren ergens in de jaren 90 en dit nog steeds gezellig vinden), romantiek, bijna te zoet voor een middagje borrelen, Crowded House (gewoon een mooi nummer), even wat herrie van The Offspring tussendoor, onze eigen Hollandse Rocker Herman Brood, de mooie stem van Sandra van Nieuwland (waarbij ik steeds aan Mrs. T. moet denken als ik dit nummer hoor! :-) ), en een leuk nummer dat ik koos -ondanks de niet zo passende titel (Accidentaly in Love)

O, en deze kwam ik tegen tijdens het zoeken. Wat een pareltje van Kurt Cobain, deze Beatles cover.

Met op nummer één voor de bruiloft, de song waar het allemaal zo'n beetje mee begonnen is (o nee, dat was Guus Meeuwis, maar die hoeft dan weer niet persé in mijn playlist): Buckshot Lefonque, Another Day

Wat denk je, was jij blij geworden van onze playlist? En wat zou je zelf kiezen? 

7 opmerkingen:

  1. Blijkt maar weer hoe lastig muziek bij een "evenement"is.
    Voor mij hoeft achtergrondmuziek niet herkenbaar te zijn, en als er gezellige gesprekken zijn is muziek al gauw hinderlijk.
    Playlisten werken vaker niet dan wel ontdekte ik dus ook al op het Sarah feest van onze dochter, ook steeds een paar dezelfde nummers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Kurt Cobain is fantastisch!!

    * zit druk op spotify te zoeken *

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he?! En dat werkt zeer verslavend, merkte ik ook...

      Verwijderen
  3. Denk niet dat ik ooit ga trouwens maar als het mocht gebeuren dan wil ik I want to break free van Queen wel zo bizar hard dat iedereen ook meteen weet dat het niet mijn idee was dat ringentrouwjurkring-verhaal. En Toto omdat Frans daar zo fantastisch op mee kan zingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sunshine in a bag. Nog nooit van gehoord. Ik ben niet van Queen en wel van Lenny. Madness op zijn tijd vind ik leuk en het is je volgens mij wel gelukt to make him love you (en vice versa uiteraard). Crowded House vind ik top en Cobain ook.
    Er zijn zelfs nummers bij die ik niet ken. En we zijn toch zo ongeveer even oud. Toch?

    Een nummer moet er wat mij betreft altijd bij: Time in a bottle van Jim Croce. En dat draaiden we dan ook tijdens onze bruiloft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet ik nog! Daarom moet ik elke keer als ik het hoor aan jou denken :-) Ook de versie van Sandra van Nieuwland dus...

      Verwijderen
  5. Wij hadden voor ons trouwen ook een stuk of 5/6 cd´s met super leuke muziek erop,er heeft er steeds maar eentje gespeeld op de herhaling stand en het was bijna niet horen ook, zo jammer vond ik dat maar ja er was niemand die er echt op lette of aan dacht om eens een andere cd op te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Waar ik blij van word

Vandaag ben ik jarig! Na het gezinsritueel van wakker zingen en felicitaties en cadeau´s op bed zijn man en kinders vertrokken naar werk en ...