dinsdag 22 augustus 2017

Over uitnodigingen, afzeggingen en mensen die gewoon uit zichzelf komen...

In het Parool stond een artikel hoe zeg je tactvol een bruiloft, babyshower of vrijgezellenfeestje af. Ha! Daar kan ik over meepraten na de afgelopen weken, zeg maar.

Van alle mensen die we hebben uitgenodigd, inclusief kinderen, hebben zich er vooraf 111 netjes aangemeld. Een stuk of 18 hebben zich afgemeld - zowel ruim van te voren als last-minute, zowel met als zonder eerlijke en goede redenen. Er waren er 14 (7 adressen) die van te voren helemaal niets hebben laten horen. Een paar daarvan hebben later nog een kaartje gestuurd of een like op facebook gegeven, een paar zijn kennelijk helemaal overleden of niet meer in ons geïnteresseerd.

Ik vind het op zich allemaal prima. Vakanties, sterfgeval in de familie, een gebroken been en hier en zelfs ook hier en daar stiekem geen zin in een bruiloft van een ver familielid/vage bekende. Prima, wees eerlijk en doe waar je je goed bij voelt. Op chagrijnen die eigenlijk niet wilden komen zitten we ook niet te wachten.

Natuurlijk ligt het er aan of je een dag-gast bent en zeer close met het bruidspaar of alleen maar op de receptie bent gevraagd. Onze niet-melders behoorden gelukkig ook niet tot de categorie dag-gasten waarvoor het restaurant diner moest inslaan en plek reserveren en zo. Een sta-tafel met wat meer of minder bier en bitterballen dat is zo geregeld. Maar netjes is anders vind ik.

En als het dan toch over netjes en niet netjes gaat: de cadeau's. We hadden gevraagd om geld,harde cash: een bijdrage aan een reis voor het hele gezin. Een servies hebben we al jaren, theedoeken ook, en al die nutteloze rommeltjes waar mensen mee aan komen zetten, dat vind ik gewoon echt zonde van het geld. Geld daarentegen, dat hebben we even niet zo heel veel meer na dit feest, en de kinderen (en wij) willen ook best eens een keertje een leuke vakantie, iets verder dan Belgie of Duitsland.

Het viel mee, maar er kwamen maar een paar mensen die toch een bloemetje of een etentje hadden bedacht, de meesten hadden geld gestort of in een envelop gedaan. Een aantal stellen dat niet kon komen verraste ons toch door een cadeau te geven. Aan de andere kant waren er ook mensen die wel de hele dag zijn geweest maar geen enkele vorm van cadeau of felicitatiekaartje hebben achtergelaten.

De tip van het parool was overigens, als je niet van plan bent om te komen naar een feestje: "zeg op tijd af en houd je aan de waarheid (of blijf er dicht bij :-) )".

16 opmerkingen:

  1. Hmm. Tja. Een kado blijft een kado? En dus niet iets dat je kunt afdwingen of waar je op kunt "rekenen"? De gever bepaalt het zelf en je kunt niet in iemands hoofd kijken. Of iemands portemonnee. Je kunt óók bedenken dat ze hun vrije tijd en energie aan jullie hebben besteed, om bij jullie moment en dag te kunnen zijn.
    Hopelijk overheerst vooral de blijdschap over jullie dag :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker. Ik vraag me dan vooral af: zijn ze het vergeten, vinden ze het niet belangrijk genoeg om tijd aan te besteden (ik ben zelf pietje precies), is er iets kwijt geraakt?! Het gaat niet om het geld maar om het idee...

      Verwijderen
  2. Haha en wie kwam er eigenlijk uit zichzelf? Ongenodigd bedoel je? 😨

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Drie stuks! Leek me vooraf een heel slecht plan, maar ter plekke vond ik het prima (het waren hele aardige bescheiden niet nieuwsgierige maar gewoon lieve mensen...)

      Verwijderen
  3. Ik moet eerlijk zeggen dat ik "geld vragen" ook nooit zo geweldig vind. Een beetje "iemand uitnodigen voor een etentje en dan de rekening bij ze neerleggen. maar oke, als iemand dat echt wil én ik wil er graag heen doe ik dat uiteindelijk wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snap ik ook wel. Aan de andere kant, soms "verplichten" mensen je een duur merk serviesgoed aan te laten schaffen van een cadeaulijst of een onderdeel van een reis te kiezen in veelvouden van 50 euro. Nu is het vrijblijvend hoeveel je geeft. En je weet zeker dat mensen het niet de volgende dag bij het oud vuil zetten.... zoals veel goed bedoelde snuisterijtjes...

      Verwijderen
    2. Je hóeft ook niets te geven, maar mensen doen dat toch. Kun je net zo goed zeggen waar je blij van wordt :-)

      Verwijderen
    3. Ja dat is waar, toen wij ons 50 jarig huwelijk vierden wilde ik perse géén geld,( of cadeau) en toch mocht iedereen die écht iets mee wilde nemen ervoor zorgen dat we er warmpjes bij kwamen te zitten, die mochten een zakje hout voor de open haard voor de deur leggen;-) Er lagen 2 weken lang zakjes hout voor de deur, tot op de dag van het feest toe.
      https://rietepietz.wordpress.com/2011/05/26/en-dan/

      Verwijderen
    4. Dat vind ik echt een top idee!!

      Verwijderen
  4. Oh, daar heb ik ook zo'n ontieglijke hekel aan: aan mensen die zich niet afmelden en niet op komen dagen. Hier worden feesten vaak 'afgekocht', dus je betaald voor de mensen die je een week van tevoren gemeld hebt bij de feestzaal. En dat gaat tegelijk niet om het geld, maar wel om het fatsoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Naar een bruiloft gaan en dan niets geven??? Ik vind het onvoorstelbaar lomp.
    Ach, dat sommige een cadeau geven ipv geld dat kan ik nog snappen. Er zijn mensen die geld geven echt 3x niks vinden.
    Ik hoop dat jullie een leuk bedrag hebben gekregen en een mooie bestemming kunnen kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het bijzonder om helemaal niets te geven. Ik laat het wel afhangen van wie het zijn, daar ben ik eerlijk in. Maar dan heb ik van te voren ook mijn gedachte er over laten gaan of ik wel of niet ga.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het bijzonder om helemaal niets te geven. Ik laat het wel afhangen van wie het zijn, daar ben ik eerlijk in. Maar dan heb ik van te voren ook mijn gedachte er over laten gaan of ik wel of niet ga.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och ja ze vragen om geld en dan geef je ze bloemen...ze gaan vanavond voor 3 weken op vakantie, staat ook in de uitnodiging. Ik snap dat want het gemiddelde in zo'n envelop is toch al snel 50 euro en niet iedereen kan en wil dat missen. Heb ook al meegemaakt dat ik de groepsfoto over moest doen omdat tijdens de receptie geld was gestolen en de camerabeelden er niet om logen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Het gaat niet om het bedrag... maar er zitten een hoop praktische problemen aan cadeaus overhandigen op een druk feest buitenshuis. Jij geeft er zelf al een aan: bizar zeg, zo'n boefje!

      Verwijderen

Laat maar horen!

Waar ik blij van word

Vandaag ben ik jarig! Na het gezinsritueel van wakker zingen en felicitaties en cadeau´s op bed zijn man en kinders vertrokken naar werk en ...