vrijdag 7 april 2017

Hoe scholen communiceren

Dochter is geplaatst op de school van haar eerste keuze. Hoera!

Vroeger was dat niets om over naar huis te schrijven. Je schreef je gewoon in op de school die het dichtst in de buurt lag. Geen open dagen, geen keuze stress, en al helemaal geen lotingen. Maar dat terzijde.

Ik had geen loting verwacht, overigens, dus ben dan ook niet actief op zoek naar informatie gegaan. Ik werd compleet verrast door een berichtje van de school zelf op mijn facebook. Ze konden tot hun vreugde alle leerlingen die zich ingeschreven hadden plaatsen (al moest er wel wat ruimte bij worden gemaakt).  

Behalve dat ik het fijn vindt dat dochter gewoon de school van haar eerste keus mag doen was ik ook heel blij met de berichtgeving zelf. Deze middelbare school heeft kennelijk wél door hoe te communiceren. Ik heb nog even gekeken op de site van oudstes school of daar iets bekend werd gemaakt over al dan niet loten, maar ik kon er niets vinden... Waarschijnlijk volgt volgende week de brief aan alleen hoogst nodig te informeren personen volgende week, in kleitablet met postduif.
Het is niet zozeer onwil, maar meer gebrek aan organisatie en structuur, en in de digitale wereld zijn ze ook geen koploper ben ik bang.   

Ik snap ook wel, een school voor voortgezet onderwijs is anders dan een basisschool. Op de basisschool van dochter is het simpel. Je komt je kind een paar keer per week brengen, en ziet dan de juf. Is er iets te melden doet zij of doe jij dat even kort. Is er meer nodig maak je een afspraak, waarbij beide partijen naar elkaar luisteren. Los van gewone ouderavonden en rapportgesprekken hebben ze allemaal mail die gelezen en beantwoord wordt, en schoolbreed is er een juf die alle leuke weetjes op facebook en twitter zet. Directie kan haar verhaal elke week in de nieuwsbrief kwijt. Top!

Dus verwend als we waren verwachtte ik ook zoiets bij school van jongste. Helaas. Er is wel iets sociaal media-achtigs waar je nog wel eens een leuke foto van de paasversiering of een uitje ziet, maar échte heldere eerlijke transparante communicatie? De schoolleiding niet, de juf niet. Waar de een vooral liever niets zegt uit politiek oogpunt heeft de ander gewoon geen idee. Ik heb maandenlang in het duister getast over wat zoon nu precies dééd daar, qua leerwerk. Of hij op zijn plek zat, op die nieuwe school. Ik moest het doen met wat zoon vertelde ("het is saaaaai" en "medeleerling P. zegt dat ik de domste van de klas ben!"). 
Inmiddels staan er een paar invaljuffen die me in ieder geval wel gewoon informeren over hoe zoon het doet in de klas. Met één of twee zinnen zo tussen neus en lippen houden ze me op de hoogte. ("Hij pikt alles zó snel op, hij hoort en ziet alles en is de snelste van allemaal en dat is een groot verschil met medeleerling P.  Het komt er alleen niet altijd uit, maar daar gaan we mee aan het werk..") 

Hoe is het met de communicatie bij jullie op school?

12 opmerkingen:

  1. Ehm. Wil je een eerlijk of een diplomatiek antwoord? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, waar heb ik dat eerder gelezen? Het liefst een diplomatiek gebracht eerlijk antwoord!

      Verwijderen
  2. Die is best goed hoor. Wat de basisschool betreft. Ze heeft een geweldige juf die goed bereikbaar/aanspreekbaar is.
    En de oudste studeert, dus daar hoor ik nooit meer iets van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, wat zal ik zeggen. Middelste heeft afgelopen oktober diploma-uitreiking gehad, terwijl hij al van voor de vakantie wist dat hij geslaagd was. Vervolgens kreeg hij tijdens die uitreiking een zg voorlopig getuigschrift, werd niet eens geprezen of wat dan ook terwijl hij toch cum laude was geslaagd. Enfin, moeder die muggenzift? Oh ja, het echte diploma heeft hij vorige week pas kunnen ophalen op school. Ehum. Belgisch, blijkbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben zo blij dat ik niet opgroei in deze tijd. Mn vader had die school wel aangepakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De school van de jongste overlaadt ons met mailtjes, elke s****t van hem wordt ons gemeld en uitgebreid besproken. Ik vind communiceren goed..maar je kan dus ook overcommuniceren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij dochterlief (zoals je weet zeer speciaal onderwijs) twee heen-en-weerschriftjes: eentje met foto's en beschrijvingen van haar activiteiten, en eentje specifiek als communicatiemiddel tussen ouders en de juffen. Ze gaat met de taxi dus in principe zou er niet veel persoonlijk contact met de leerkrachten zijn, maar elke dinsdag doe ik er 4 uurtjes vrijwilligerswerk dus volop gelegenheid tot informele gesprekjes.

    Zoonlief: (zit in de förskoleklass; dat is het voorbereidende jaar op de basisschool. Na de zomer begint hij in de eerste klas. Hij is 7. Hier in SE vinden ze lang kleuteren erg belangrijk) Ik breng en haal hem zelf en heb elke week meestal meerdere contactmomenten met zijn leerkrachten. Ik vind de leerkrachten toegankelijker dan 'vroegah' in NL, waar ik meestal het gevoel had de juf tot last te zijn. Maar dat zegt dan mss meer over die specifieke juf :-P Verder heeft de school Schoolsoft: een online systeem waarin allerhande meldingen worden gedaan. Wanneer er speciale knutselmiddagen zijn, als er luizen heersen, verslagen van vergaderingen leerlingenraad, elke maand een nieuwsbrief van de klas, contactgegevens van alle ouders etc. De belangrijkste dingen komen ook op de deur van de klas te hangen (elke klas heeft een eigen buitendeur)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is al een héél lang geleden gepasseerd station

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo'n beetje zoals jij de school van dochter beschrijft gaat het hier ook. Bij de kleuters iets gemakkelijker dan bij de hogere klassen, zij zitten een verdieping hoger en daar komen de ouders in principe niet. Tenzij.... je wilt weten hoe het gaat. Dan loop je even naar boven en vraagt het. En: dan krijg je nog antwoord ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Communicatie wordt in de loop der studiejaren steeds slechter. Op het voortgezet gaat het nog ... maar bij vervolgopleidingen is alle communicatie (bijna) nihil. Gewoon hopen dat de kienders het één en ander aan je meedelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eehh geen facebook of twitter. maar wel met regelmaat een email met nieuwsbrief. Korte lijntjes met de leerkrachten. Emails van de leerkrachten als er iets in de klas is zowel positief als negatief. En dan in de groep van zoon elke week een update van hoe het gaat, maar dat is omdat het in het najaar flink misging en dit hoort bij het plan om de klas en de kids weer met de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Gaat nu weer goed gelukkig. Bij ons vroeger geen loting voor middelbare school maar wel degelijk open dagen en dergelijke.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Waar ik blij van word

Vandaag ben ik jarig! Na het gezinsritueel van wakker zingen en felicitaties en cadeau´s op bed zijn man en kinders vertrokken naar werk en ...