maandag 13 maart 2017

Afvallen met 5:2

Al een paar maanden ben ik bezig met het "afvalprogramma" op de sportschool. Maar helaas levert dat nog niet genoeg op qua gewichtsverlies. Het probleem zit hem vooral in het eten, ben ik bang. De diëtiste van het programma draait het standaard verhaaltje af doet haar best, maar haar tips zijn niet nieuw. Alleen een schema meegeven en dan verwachten dat ik verder leef op rijstewafels en cherrytomaatjes tussen die ene boterham en die bak sla door, dat gaat natuurlijk niet lang goed. Op een bepaald moment ga ik de fout in omdat iemand met een pak punselies voor mijn neus zwaait, en als de beer los is dan gaat hij meestal goed los en snaai ik de rest van de dag wat ik snaaien kan.

En toen kwam ik toevallig het tv programma dieet op maat tegen waarin het "vastendieet" of het "5:2 dieet" werd besproken. Bekijk ook vooral de documentaire waarin Michael Mosley uitlegt waarom (een beetje) vasten zo goed voor je lijf is. Het idee van het 5:2 dieet is dat je 2 dagen per week bijna niets eet, slechts 500 calorieën. De rest van de week mag je eten wat je wilt.

Het is bijzonder simpel, en dat trekt me wel. Niet de hele dag calorieën tellen, niet dag in dag uit letten op wat je eet. Geen lijst met verboden voedingsmiddelen. Als je een dag vast, dan eet je gewoon (bijna) niets. En anders wel. Dat kan ik! In het verleden bewezen.

Ik ben inmiddels twee weken bezig. Een dag niet eten is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Mijn ervaring is echt dat hoe minder ik 's ochtends eet hoe makkelijker ik het vind om de uren erna niet te eten. En hoe meer ik me er op instel dat ik niet eet (en dus ook niets hoeft te kopen of te klaar te maken) hoe simpeler het is. Een fijne bijkomstigheid is dat ik opeens héél veel tijd overhoud...

Ik kies elke week twee dagen waarop dat het makkelijkst is, meestal de maandag en de donderdag. Dagen waarop ik een groot deel van de dag zo min mogelijk kinderen om me heen heb die ik vermaken en voederen moet, dagen waarop de agenda lekker vol staat met bureauwerk of ander soort afleiding. Waarop er niet gesport hoeft te worden en er geen feestelijkheden zijn natuurlijk. Naar het theater en dan na afloop mineraalwater met een wortel, dat vind ik zo'n domper...

Aan het einde van de dag krijg ik nog wel vaak hoofdpijn of voel me wat licht in mijn hoofd. Dat zal voor een groot deel wel het vochttekort zijn, want ik vergeet dan vaak ook te drinken. En hoewel ik meestal einde middag wel iets eet heb ik dan later op de avond als ik op de bank plof vaak best wel trek. Gelukkig mag ik dan naar bed met het idee dat er de volgende dag weer gewoon een bak yoghurt met banaan op me staat te wachten.

Want natuurlijk let ik in die andere dagen ook wel een beetje op, begin ik niet direct met chocoladecruesli en vermijd ik lunches die bestaan uit saucijzenbroodjes. Ik kies zoveel mogelijk gezond, maar ga niet mierenneuken over die laatste calorie boterhambeleg. Uit eten of een gebakje op een verjaardag moet gewoon kunnen. Zonder me schuldig te voelen. En dat is ook wel eens lekker.

Iemand ervaringen met dit dieet? 

13 opmerkingen:

  1. Ik las er al eerder over en ben zeer geïnteresseerd. Maar heb nog genoeg smoezen om het (nog) niet te doen. De voornaamste: die peuter van 3 die de hele dag om me heen hangt en al mijn energie wegzuigt....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me heel goed voorstellen. Volgens mij moet je er dan niet aan willen beginnen, dan zit je alleen jezelf maar in de weg..

      Verwijderen
  2. De vader van een vriendin is daarmee veel gewicht kwijt geraakt. Hij is van de zomer zelfs van Brabant naar zijn dochter in Stockholm gefietst!
    Slokje bouillon of sole, mag dat? (sole is een beetje keltisch zeezout in water opgelost) Mensen die op een low carb / ketogeen dieet gaan hebben ook vaak last van hoofdpijn in de fase waarin ze de overdaad aan koolhydraten ontwennen, dit wordt vaak als tip gegeven.
    Succes met je dieet, ik hoop dat je helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil ook een vorm van vasten gaan proberen, maar kies dan voor een andere variant. Eet-Stop-Eet methode: Elke week een periode van 1 of 2 keer 24 uur vasten. Bijvoorbeeld, eet niet vanaf het avondeten tot de volgende dag het avondeten.
    Dat lijkt mij in mijn leven de meest makkelijk toe te passen variant. Vanavond nog avond eten en dan morgenavond weer.
    Ik wil het op dinsdag vast gaan doen en dan in de weken waar daar ruimte voor is nog een dag. Maar dat ligt aan de werkweek of dat lukt Want ik heb daar wel een volle werkdag voor nodig, om dit te doen als ik thuis ben gaat me niet lukken, zo goed ken ik mezelf wel...
    Ik ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik! Volgens mij postte ik het hier ook wel eens?

    Inderdaad is niet eten veel makkelijker dan je denkt! De ervaring (van mij en anderen) is wel dat je lastiger vast en afvalt naarmate je streefgewicht of "gewone" gewicht nadert.

    En ik hield het niet vol ivm mijn chronische vermoeidheid, ik durfde niet meer, want ik voelde me zo energiek op een vd en zo moe op andere dagen :( Nu doe ik het nog alleen op rustdagen tot een uur of drie.

    Het heeft ook zoveel andere gezondheidsvoordelen hè! Ik was gelijk een half jaar niet verkouden bijvoorbeeld. Succes! En meld je bij de fb-groep 5:2 vasten en feesten als je wilt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, dubbel. Ja idd hoofdpijn kan aan vocht liggen maar ook aan suiker-ontwenning. Bij de meesten is dat maar een paar keer. En anders misschien nog minder suiker op je gewone dagen?

      Verwijderen
    2. Heb je reactie eerder gezien inderdaad. Suiker zal vast meespelen. Niet zo zeer als in suiker toevoegen maar meer de koolhydraten in bijv brood (met hagelslag, haha)

      Verwijderen
  6. En, al resultaat geboekt? Want daar gaat het tenslotte om. Kende dit dieet trouwens iet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vroeg me hetzelfde af al Mrs. T.
    Het veranderen van je eetpatroon kan best voor de hoofdpijnen zorgen. Toen ik een week of 2 een sapkuur deed had ik in het begin ook hoofdpijn. Na een paar dagen was die weg. Net zoals een kilo of 3!

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het enige dieet dat ik vroeger gevolgd was was om áán te komen, dat was 9x per dag eten.
    Maar toch vertelde men toen dat je met hetzelfde dieet af kon vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb er wel eens een boek over gelezen. Fijn dat het je goed bevalt en dat het makkelijk te integeren is in je leven!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tijdens mijn sapvastenkuur(en) is hier veel over gesproken, er waren mensen die deze methode met succes in hun leefwijze hebben geimplementeerd. Vasten kan ik wel, maar dan alleen met een stok acher de deur (lees, opgesloten in een oord ..) Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?