donderdag 15 december 2016

Supermarkt irritaties

Ik moet - lang verhaal - slagroomsoesjes hebben. Toevallig loop ik langs de AH. Op zich is de AH 
een prima winkel, ze hebben veel, het is ruim opgezet. Maar de rijen zijn lang, en ergens op de afdeling marketing is iemand de weg kwijtgeraakt. 

Zo vragen de cassières me sinds een tijdje "of ik alles heb kunnen vinden?" De eerste keer keek ik geschrokken op. Had ze door dat ik geen vaste klant ben? Zag ik er wanhopig zoekende uit? Wereldvreemd, alsof ik niet aan een vakkenvuller had durven vragen waar de billendoekjes ook alweer liggen? Inmiddels heb ik door dat dat bij het standaard riedeltje hoort wat de dames en heren uit het hoofd moeten leren: AlleskunnenvindenWiltukoopzegelsPannenzegelsFijneDagverder! Vermoeiend.

De tv reclames irriteren me ook enorm. Die reeks met de klunzige bedrijfsleider vond ik nog wel grappig, en reclames over lage prijzen zijn logisch. Maar bijvoorbeeld die met die zogenaamd wat verlegen aandoende ambachtelijk slager die in z'n bijkeukentje een beetje receptjes staat uit te proberen. Erg ongeloofwaardig, voor een megasupermarkt, dat imago.

Maar goed, de winkel is verder oké, dus ik doe er gewoon mijn boodschappen als ik in de buurt ben. Of iets nodig heb wat ze bij de goedkopere supermarkt dichtbij niet hebben. Dit keer slagroomsoesjes dus.

In het koelvak zie ik twee stapels. Eén met dozen houdbaar tot morgen, de ander tot overmorgen. Logischerwijze is de minst verse wat afgeprijsd. Ik had hem al in mijn handen, tot ik de sticker nog eens goed bekeek.



Wat? Weggooien is zonde? O, ik snap het. Eigenlijk lust je geen soesjes, maar weggooien is zonde en daarom moet je ze toch maar in je karretje stoppen. Niet gezond, maar ja. Zonde om weg te gooien.
Ik heb verhalen gehoord over mijn oma, geboren ergens eind 19e eeuw. Die at beschimmelde vla. Niet omdat ze honger had of het lekker vond, maar ja, weggooien was zonde.

Ik ben toch al wat allergisch voor die marketingslogans op verpakkingen (kindersnoep met extra vitamines, smeersels waar je nog mooier en jonger van wordt... ) maar dit slaat toch wel alles. Betuttelend en irritant.

Ik heb er serieus over gedacht die verse maar te pakken. Maar ja. Die 35 procent heeft me toch over de streep gehaald.

Eenmaal thuis heb ik de eerste soes zelf geprobeerd. En weet je? Volgens mij kan ik ze beter weggooien. Opeten, dat is pas zonde.

16 opmerkingen:

  1. Hahaha.

    Ik interpreteer dat dus anders, jammer als de Appie ze moet weggooien als ze over datum zijn :p

    Gezien je gewicht idd zonde om ze op te eten 👀 Of bedoelde je dat ze niet lekker zijn :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste, niet lekker. Maar eh, nou je het zegt...

      Verwijderen
  2. Over irritante reclames gesproken: ik háát de reclames van het Kruidvat. Die stem van Hadewich haalt het slechtste in me naar boven, echt waar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, ik wist dan weer niet dat dat Hadewich was. Wel behoorlijk irritant ja.

      Verwijderen
  3. Reclame is niet alleen irritant maar ook vaak misleidend. Maar die producten met de 35% sticker koop ik vaker, zeker als het glutenvrije producten betreft

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja, dat zei mijn moeder vroeger ook altijd, "zonde om weg te gooien". Ik neem dat soort artikelen alleen mee als het direct gebruikt kan worden, al kom ik zelden bij AH.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik interpreteerde die stickers ook anders. Vind het ook zo'n flauwekul dat supermarkten met overschot aan melk (bijv) blijven zitten omdat mensen altijd de langst houdbare willen hebben. Al drinken ze het dezelfde dag op.

    Maar ja, betuttelen kunnen ze. Weet je waar ik me groen en geel aan erger? Dat op mijn zak voorgesneden boerenkool staat dat ik een MAGERE rookworst moet toevoegen. Of MAGERE melk toe moet voegen aan dit of dat. Bemoei je met je eigen zaken, ik bepaal zelf wel wat ik gezond vind!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap de goede bedoelingen van Appie wel, maar toch vind ik het stom staan, zo'n aanmoediging. Die tips op de boerenkool heb ik nog niet gelezen, haha, maar daar word ik ook altijd een beetje recalcitrant van.

      Verwijderen
  6. Hahahaha, heerlijk logje weer!
    Ik zag het vandaag ook op de stickers staan. Bizar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik lees het anders hoor. Je kunt kiezen: iets nemen dat nog dagen doorgaat, of iets nemen dat ander vandaag weggegooid word. Ik vind daar niets betuttelends aan btw. Alleen een reminder, wees bewust. En dat is prima aangezien we tegenwoordig wel heel makkelijk eten wegpleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb zelf je irritatie niet. Maar begrijp je wel, de betutteling is niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha! Hij was vast heel lekker! Ik kom bijna nooit bij Albert Pijn. Ze letten inderdaad op de kleintjes maar dan voornamelijk in hun voordeel. Overigens stoor ik me niet zo aan dit soort 'betutteling' - ik mag me niet aan álles ergeren heb ik besloten ������

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb ook gemengde gevoelens over de riedeltjes van de medewerkers in de supermarkt. Anderzijds: het klinkt wel vriendelijk, ook al is het dan puur protocol...

    Die soesjes zou ik inderdaad niet opeten. Zonde van de calorieën.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En die soesjes kan je ook invriezen..haal je ze alleen tevoorschijn als er mensen komen die veuls te slank zijn, lol!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hier drie veuls te slanke kinderen lopen, dus ze zijn al op!

      Verwijderen

Wat denk jij er van?