maandag 12 september 2016

Afvallen. Of niet.

Ik zou willen dat mijn spaarrekening net zo opliep als mijn gewicht het afgelopen jaar. Ik weet niet waarom, maar de kilo's vlogen er aan. Elke keer dacht ik dat ik er nú klaar mee was, en dan wees de weegschaal een maand later wéér meer aan. Best frustrerend. Want volgens mij eet ik inmiddels een stuk minder slecht dan zeg een paar jaar terug.

Ik weet wat ik fout doe: veel te vaak tussendoortjes, uit gewoonte of uit verveling, als ik gefrustreerd ben of gewoon voor de gezelligheid. Ik kies graag voor zo veel mogelijk kant en klaar. En als ik eenmaal mijn vingers aan die zak met chips of reep chocola heb gebrand moet hij op ook.

Los van dat mijn zomerjurkjes lang zo leuk niet staan is het gewoon niet zo gezond, dat teveel aan vetpercentage en het te kort aan conditie viel mezelf ook steeds meer op. Dus tijd voor nog meer actie! besloot ik, na de zomervakantie. Ik schreef me in voor een programma "Slank en Fit" bij de fysio. Het is wel 12 weken flink aan de bak, maar dan heb je hopelijk ook wat. En daarna ga je natuurlijk zelf nog door, is het idee. Met hopelijk wat minder aan eigen gewicht en een enorme zin in bewegen.


Het programma is in samenwerking met een diëtiste (die meet en weegt en mijn eetpatroon onder de loep neemt...) en er komt een keer een presentatie van een psychologe. Ben benieuwd of die me zover krijgt dat ik ga smachten naar worteltjes in plaats van naar kroketten.

Waar het me ook vooral om ging was natuurlijk het sporten. Drie keer per week. Twee keer individueel en een keer - help - met de hele groep "afvallers" samen. Veel krachttraining - wat eigenlijk best leuk is, net als het beetje roeien. Maar die crosstrainer, dat blijft een hels apparaat.

Afgelopen vrijdag ben ik begonnen, en wat heb ik in het weekend een ongelofelijke spierpijn gehad! Heerlijk. Zelfs vandaag nog niet helemaal over, maar ik ben toch trouw gegaan en heb mijn op maat gemaakte programma afgewerkt. Gewichtje hier, squadje daar. De bovenkant, dat gaat wel, maar de bovenbenen hadden het er moeilijk mee. Omdat ik me natuurlijk niet wilde laten kennen zette ik door, maar nu lijk ik een spiertje in mijn linkerbeen verrekt te hebben.

Misschien toch even tandje minder, anders kan ik helemaal niet meer meedoen. En afvallen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Of eigenlijk wel. 

11 opmerkingen:

  1. Goed bezig zeg! Wel voorzichtig, inderdaad zonde als je af moet haken. Wij zetten een week geleden zo'n hels apparaat in de extra slaapkamer. En wat ik dacht klopt: de deur niet uit hoeven, in kleren met gaten kunnen sporten, eigen douche.... het verlaagd de drempel tot nihil. Hier ook bezig dus, vooral voor de conditie, want die ging rap achteruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb sinds zeer kort thuis een fiets staan. Elke dag, was het idee...

      Verwijderen
  2. Oh help, die crosstrainer. Ik kreeg er eentje! Die staat op zolder. Ik kan het al langer dan eerst ;)
    Telt dat?

    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ooit een dieet gehad van 9x per dag eten, waarin dus een aardig aantal "tussendoortjes"waren ingepland. In mijn geval moest dat om wat áán te komen, maar hetzelfde dieet wordt gebruikt om áf te vallen. Dat aankomen ging trouwens nét zo moeizaam als bij veel mensen het áfvallen.
    Maar bewegen is natuurlijk prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, afvallen :D

    Ik doen 5:2, het vastendieet. Óók fijn. Meer bewegen kan momenteel niet echt, hopelijk over een tijdje weer.

    Ik las nog over de pre-menopauze dat je lijf buikvet verzamelt om meer oestrogeen op te slaan, nodig om in de overgang te komen. Of zoiets. Het verklaart het extra gewicht ieg en dat het lastig is er vanaf te komen... *Zucht*

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, fanatiek hoor! Succes jij, je kunt het!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. You go girl! Ik ♥ je laatste zinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed bezig jij!
    Ooit 10 kg afgevallen bij zo'n instituut waar je 3x per week grondoefeningen deed en vervolgens nog in een ozoncabine mocht (uit)zweten. En telkens gesprek met een diëtiste. Het hielp dus echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Graag gedaan ;) Je moet zorgen dat je uit de nonsense van diëten blijft. Je bent goed bezig!! Top!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede bezig! Ik hoop op succesjes onderweg, want dat maakt het vaak het beste vol te houden. Ik heb 2016 uitgeroepen tot het jaar van 10 kilo eraf, ik weet niet of dat helemaal gaat lukken maar ik ben al wel 5,5 kg kwijt dus dat is erg fijn en als ik deze stijl van leven kan volhouden komt de rest langzaamaan ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?